Downsizing | Kontroll på garderoben

Kaos, uansett hvor det befinner seg i livene våre, sliter oss ut. Før du leser videre vil jeg nevne at det vil være til stor hjelp for deg om du har lest Downsizing | Fra kaos til kontroll før du starter. Til en viss grad lar ikke livet seg kontrollere. Jeg er absolutt for at vi må lære oss å tåle en viss form for kaos og ubehag og falle til ro med at det er mange ting vi på ingen måte kan kontrollere. Faktisk er det mest av det vi ikke kan kontrollere. Det vi dog kan kontrollere er det vi rår over. Altså våre egne eiendeler, hvilke perspektiver vi inntar og hvordan vi velger å prioritere, forholde oss til og respondere på det vi opplever.

Jeg har tidligere gjemt meg bak både usanne og usunne fasader og morsomme slagord for å slippe å ta tak i rotet i mitt liv. Jeg var ubevisst på at jeg samlet og at min forbruk var langt større enn nødvendig. Det er forskjell på oss, og hva vi opplever som rot. Noen klarer kanskje å skyve ting inn i et skap eller en skuff for å slippe å tenke på det. Out of sight, out of mind. For meg går ikke det. Jeg vet at det er rotete inne i det skapet eller den skuffen og det stresser meg – om ikke bevisst, så lurker det i bakgrunnen hele tiden. Det får meg til å føle at jeg ikke har oversikt, at jeg har mistet kontroll og at det er noe jeg burde ha gjort som jeg ikke helt kan putte fingeren på. Det suger energien ut av meg.

Mer frihet og mer energi

Når jeg har gjennomført en oppgave, så arkiverer jeg vekk en ting jeg ellers måtte brukt tid og energi på å ha i bakgrunnen, og dermed opplever jeg mer frihet. I tankene, i energien min og i motivasjonen min. Når ting er uferdig føler jeg meg rastløs, skuldrene hever seg og jeg blir mer anspent og strever med å slappe av. Det er bare så mye vi kan løse med meditasjon. Meditasjon kan gi oss mer ro og innsikt og det gir oss et godt utgangspunkt for å handle i etterkant på en gjennomtenkt måte. Ofte dukker det opp innsikt om hva som ikke er forenelig med hvem vi er og hva vi ønsker å oppnå. Det vi kan endre for å få det bedre, det bør vi endre for å få det bedre, synes jeg. Det skylder vi oss selv, det er vi verdt,

Bare gjennom kritisk refleksjon over våre handlinger, og handlekraft til å gjøre noe nytt kan vi skape en bedre hverdag for oss selv. Jeg ønsker å ta dere med meg gjennom en praktisk «How to» serie med downsizing på alle områdene i hverdagen. Jeg starter med en av de områdene som har skapt mest frustrasjon for meg i hverdagen, nemlig garderoben. Heng med!

Garderoben

Vi trenger klær og utstyr. Sånn er det bare. Men er du bevisst på hva du har, hva du faktisk trenger og hvor mye tid du bruker i hverdagen på klesvask, shopping, sortering, kategorisering, bretting, lagring og bruk? Under følger en 5 stegs prosess for å få en oversikt over hva du har, rydde opp og forhåpentligvis få mer tid og frihet og et bedre forhold til garderoben din når du er ferdig. En stor bonus som betydde noe for meg var hvor mye mindre klesvask jeg endte opp med å få. Dette er bare en av mange måter å jobbe deg gjennom garderoben på. Vi kommer til å snakke mer om flere aspekter med garderoben etterhvert, så det er bare å følge med. La oss starte!

Steg 1: Vask alle klær

For at vi skal klare å få gjennomført en skikkelig opprydding er det essensielt at vi vet hva vi har. Alt hva vi har. For å ikke bli fullstendig overveldet, ta en person sin garderobe av gangen. Start med din egen, så kan du heller hjelpe mindre barn etterpå. Har du klær som skal strykes, så gjør det nå så er alt klart. Finn så frem 6 bokser, esker, kurver eller poser som du kan bruke i prosessen.

Steg 2: Ta alt ut

Ta alt ut. Fra lager, kott, boder, skuffer, skap og stativer. Jeg pleier å legge alt i en stor haug på dobbeltsenga, der det er god plass. Du kan også legge det på stuegulvet om det er rent. For deg som ikke har gjort dette før så vil det kanskje gi deg en liten aha opplevelse på hvor mye du faktisk har, og blir kanskje også et tankekors på at du har mye mer enn nødvendig. Men husk at poenget med dette er ikke å dømme deg selv for overforbruk eller dårlige valg. Nå gjør du noe aktivt for å skape positive endringer og ringvirkninger i livet ditt, vær stolt av det og vær takknemlig for at du tar dette viktige steget. Heia deg! Vask garderoben din slik at den er helt klar for å huse det som gir deg glede.

Steg 2: Kategorisering

Neste steg er å kategorisere på modell. Du bestemmer selv hvilke kategorier du skal ha. Det kommer ann på hva livsstilen din er, jobben din og hverdagen din. Det kommer også ann på skapplassen din og måten du velger å organisere klærne på i hjemmet ditt. Har du en hverdag hvor du må bruke uniform eller dress på jobb, så kan du enten lage en egen kategori for dette eller ha en underkategori under andre kategorier. Det holder å først dele inn i: Langermet overdel, kortermet overdel, bukser, skjørt, kjoler, dress, undertøy overdeler, undertøy underdeler, sokker og sport.

Steg 3: Vurdering og sortering

Mindsett og forberedelse

For de fleste er det utfordrende å skille seg ad med ting til å begynne med, men dette vil gå over. Så istedenfor å fokusere på at du skal fjerne eller kvitte deg med ting, kan du innta et annet perspektiv. Et litt mer positivt perspektiv. Istedenfor å velge bort, velger vi inn.

Nå kan du gjøre klar de eskene, boksene eller posene du fant frem i sted. Merk de med: Inn, reparere/re-design, sesonglagres, selges/byttes, gis bort og donere/retur. Dette blir sorteringsstasjonen din.

Mange av de støste kleskjedene tilbyr at du kan levere tilbake klær og utstyr i butikken, og de belønner deg med rabatt kuponger. Det gjelder også klær som er ødelagt. De kan få nytt liv som andre ting resirkulerte klær, for eksempel isolasjon til hus. Det samme gjelder klesinnsamling til Fretex.

Vurdering av plaggene

Du kan nå starte med en av kategoriene dine, en av haugene du har laget. Ikke ta hensyn til om tingene er ubrukte, nye, dyre, rimelige etc. Ta opp ett og ett plagg, se på det, kjenn på det og spør deg selv: Elsker jeg dette plagget? Liker jeg dette plagget? Bruker jeg dette plagget mye? Hvis du kan svare ja på en av de spørsmålene, legger du det i Inn haugen.

Hvis du svarer nei, har du to valg:

Valg nummer 1: Du kan enten allerede der og da velge å legge plagget til en av de fem andre alternativene 1.Reparere/re-design, 2.Sesonglagres, 3.Selges/byttes, 4.Gis bort, 5.Doneres.

Vær ærlig med deg selv og valg nr. 2 er kun for de som faktisk reparerer og re-designer eller har noen som kan reparere eller re-designe for seg.

Valg nummer 2: Behold i kun en haug som du ser på senere.

Utfordringer med motivasjon eller prokrastinering?

Hvis din største utfordring er at du aldri ferdigstiller prosjekter du har startet på og at du lett blir distrahert, vil jeg anbefale å velge valg nummer 1. Og kanskje til og med ta en og en kategori av gangen hver dag over en periode, istedenfor alt på en gang. Hva har du tid til og hvor mye klær er det snakk om? La det avgjøre hvor mye av skapet du tar på en gang.

Hvis å opprettholde motivasjon og miste troen på deg selv gjennom en prosess er din største utfordring og dette er din første gang anbefaler jeg å bare ha en se på senere haug til du er ferdig med alle kategoriene og steg 4, som er å legge plaggene i ja haugene tilbake i skapet. Da vil du ha et ferdig og flott skap som du elsker. Følelsen av dette gir vil motivere deg til å opprettholde det og det er lettere å ikke gå tilbake i den andre haugen for å forsøke å argumentere for hvorfor du bør beholde de ulike plaggene der. (Vi går alle dit i starten…)

Anekjenn deg selv og hva du jobber for å få til

Hvis du får angst over at haugen du skal se på senere vokser og du begynner å stresse og tenke på at du ikke kan kvitte deg med alt det, så fortvil ikke. Minn deg selv på at disse haugene er nøkkelen til at du skal oppnå mer frihet. Anerkjenn overfor deg selv at dette oppleves vanskelig, og tillat deg å kjenne på de følelsene. Fortell deg selv at det er helt greit og naturlig å føle det sånn. Husk at du får tid til å gå gjennom frihet haugen(e) når du er ferdig med å fylle skapet ditt med alt du elsker, liker og bruker.

Steg 4: Tilbake i skapet

Nå sitter du igjen med en eller flere hauger med klær som skal tilbake inn i garderoben. Nå som du ser litt mengden, har du en gyllen mulighet til å velge en annen måte å oppbevare tingene dine på. Noen har god plass og andre mindre plass. Jeg tenker at oppbevaring handler om flere ting. Å lett kunne få en oversikt over hva man har og å utnytte plassen optimalt.

Jeg er også nerd på fargekoordinering og liker også å holde basic separat fra trykk og liker å henge klær fra innerst og tynnest materiale til tykkest og også etter farge. Men du kan gjøre akkurat som du vil. Du kan brette og henge det etter farge, sett, antrekk, innerst til ytterst eller ytterst til innerst. Det viktigste er at du gjør det som føles bra for deg. Hvis du ikke vet hva du skal velge, prøv fra innerst til ytterst og fra lyse til mørke farger da vel! Se hva du synes. Hvis du vil lære mer om ideer til garderoben, inkludert plassbesparende bretteteknikker, så kan du glede deg til mer om det senere!

Steg 5: Har du det du trenger?

Nå er alle klærne tilbake i huset sitt. Ble du fornøyd? Dette trenger du ikke gjøre ofte, men 1-2 ganger i året i de største sesongskiftene kan være en god ide. Nå oppdager du kanskje at du har noen mangler. Om det er noe du ser at det er noe du virkelig trenger, sett det på ønskelista eller to get lista di! Før du drar på shopping kan det være lurt å ha en plan. Les gjerne 10 alternativer til fast fashion.

Ikke glem å ha det gøy!

Jeg elsker å tegne og skrive og det gjør ting mye morsommere og enklere å forstå synes jeg. Da jeg gikk gjennom skapet mitt forrige gang lagde jeg et flytskjema, som forhåpentligvis kan være til inspirasjon og motivasjon for deg. Du kan laste det ned HER.

Var dette nyttig? Har du kanskje andre gode tips til garderobe opprydding skriv gjerne til oss i kommentarfeltet. Vi vil gjerne høre fra deg! Hvilke område vil du høre mer om neste gang?

Share

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Innlegg kommentarer