LOCO | En 100% plantebasert dagligvarekjede

Hva er LOCO?

LOCO skal bli hele Norges nye 100% plantebaserte dagligvarekjede. Hva betyr det i praksis? Jo butikkens hyller skal fylles med intet annet enn 100% veganske produkter fra gulv til tak.

Et hull som mange lenge har merket i det Norske markedet skal endelig få fylles. Å det er jammen på tiden mener vi i teamet bak konseptet. Er du enig?

LOCO skal ikke bare være en butikk, men et samlepunkt. Et sted der forbruker møter den norske lokale bonden og småskala produsenter. I tillegg til kjente og kjære produkter du allerede kjenner til. Et sted der man kan handle etisk og miljøvennlig og finne alt man trenger for å spise og leve fullverdig som plantebasert livsnyter. Er det ikke fantastisk? Det synes vi!

Historien bak LOCO

LOCO ble lansert for verden den 7 september 2020. Utviklerne av konseptet er de samme som står bak denne livsstilsbloggen. Teamet i Greenseed Norge AS. Når vi lanserte nyheten på sosiale medier noen uker tilbake begynte telefonene og ringe. Det var tydeligvis ikke bare vi, som hadde ventet på dette. Det gjorde oss enda mer gira!

Du har kanskje lurt på hvem som står bak Loco og hvordan det hele kom til. Vel her kommer historien bak LOCO, for deg som er nysgjerrig på den.

Hvorfor Loco?

Allerede tilbake i 2016, da André og jeg startet opp Greenseed – en plantebasert kafe på Jessheim, hadde ideen om en plantebasert dagligvare kjede begynt å forme seg. Utvalget var utrolig dårlig og det var i seg selv en av årsakene til at vi hadde satset på å nettopp starte noe selv. For alle de som ønsket plantebasert mat. I tillegg var menyen glutenfri og fri for raffinert sukker. Kafeen ble godt mottatt og kundene var fornøyde.

I tiden da kafeen var åpen la vi begge merke til hvor mye enklere det var å spise plantebasert. Fordi det var så lett tilgjengelig. Flere og flere fortalte at de gjerne ville spise mer plantebasert mat, men at de ikke visst hvor de skulle starte eller lete. Mang en samtale ble gjennomført omkring tips, oppskrifter, ressurser, og plantebasert livsstil.

Ulike butikker tar lokalt inn et lite utvalg av hva som finnes tilgjengelig, noe som gjør det vanskelig, spesielt for de som har en travel hverdag og ikke har tid til å lage alt fra bunnen av hver dag. Dette måtte noen gjøre noe med tenkte vi.

team loco - Elin Gundersen og Andre Gundersen
Jeg har en drøm. En drøm om å gå til ÈN butikk og finne alt jeg trenger. En butikk hvor jeg ikke trenger å lese bak på ingredienselistene eller google innholdet i «aroma» for å forsikre meg om at produktene er plantebaserte. En butikk som samarbeider med og fremmer småskalaprodusenter og lokale bønder så vel som de store aktørene. En butikk hvor jeg vet at jeg handler etisk og støtter en sak som er viktig for meg. Jeg ville spart timesvis bare på en måned. Dyrebar tid jeg kan bruke på noe som betyr noe mer for meg. Min opplevelse er at de fleste ønsker å leve mer bevisst og bærekraftig, men at utvlaget i butikkene i dag ikke er gode nok på å tilby det utvalget som skal til for at flere skal velge en plantebasert livsstil. Vi ble lei av å vente og da ingen så ut til å ønske å gjøre noe med dette, spurte André meg en dag: » Kan vi ikke bare starte en plantebasert dagligvare kjede selv da?» «Joda» svarte jeg. «Det kan vi vel. Elin Gundersen | Co Founder I LOCO

Å bestemme seg betyr alt

André hadde bestemt seg. Han skulle starte en plantebasert dagligvarekjede. Med lang fartstid som butikksjef og konferansesjef hadde han kunnskaper om dagligvaredrift og ønsket å bruke den til noe som kunne hjelpe flere å leve mer bærekraftig.

Greenseed Norge AS er plassen hvor jeg får mulighet til å utvikle arenaer for plantebaserte virksomheter og LOCO en av de konseptene jeg nå får være med å utvikle. Ideen om en plantebasert dagligvare kjede har vi jobbet lenge med og handler i bunn og grunn om at jeg synes utvalget i norske butikker ikke er bra nok. Jeg var selv en person som brukte lang tid på å gjøre det grønne skiftet og det handlet mye om hva jeg fant og hva jeg så i butikkhyllene. Som kjøttspiser får man meter på meter med alternativer, men som plantespiser får man stort sett en liten hylle i butikken. LOCO skal gi det beste utvalget og tilbudet for forbrukeren. Utvalget skal ikke styres av hvem som betaler mest, men hva du som kunde trenger. André Gundersen – Initiativtaker & Co Founder i Loco

 

4 ildsjeler ble et knakende bra team

Julen 2019 postet André på sosiale medier, der han etterspurte mennesker som ønsket å være med på å starte en plantebasert dagligvarekjede. Responsen var god og i bunken av interesserte dukket særlig to personer opp som skapte interesse. Kristine, bosatt i Malawi og Erik som vi begge kjente som medarrangør for den plantebaserte festivalen Gulroten i Fredrikstad. Etter å ha arbeidet i noen måneder med konseptet og virkelig kom frem til hvor like vi var når det kom til verdier og hva vi så for oss begynte vi virkelig å kunne se og føle på hva vi skulle til å lansere.

Team Loco - Kristine Rykkelid
Familien min i India sier støtt og stadig at «mat er kjærlighet» og at «kjærlighet er mat». Et symbol rett og slett, på noe som binder mennesker sammen. Og når sant skal sies er følelsen av jord under neglene og synet av den første avlingen etter enn lang vinter intet annet enn magisk. Nettopp derfor er også LOCO for meg så mye mer enn en plantebasert butikk! LOCO er en plattform der ildsjeler innen mat- og vareproduksjon kan fremme sine produkter, men også historiene bak! Et sted der produsent møter forbruker og begge kan være sikre på at visjonen om å føre menneskeheten mot en bærekraftig fremtid, den deles av dem begge. Der den lokale bonden står i fokus, men også der internasjonale aktører som fremmer nytenking, innovasjon og plantebasert vekst feires. Tenker jeg på Loco så smiler jeg! Bare idéen av å vandre blant hyller fylt til randen av plantebaserte produkter gjør meg rett og slett glad. Er vi loco som tror vi kan snu matbransjen på hodet? Kanskje litt, men det er vel sånn ca alle vi med store idéer! Kristine Rykkelid – Co Founder i Loco

5XWIN

Loco skal bli den kjeden som bryr seg. Den kjeden som bryr seg om at alle som er involvert skal få gevinst. Greenseed sin grunnlag for all konseptskaping er 5XWIN. Vi skaper konsepter der alle vinner. Menneskene, dyrene, felleskapet, bedriftene og miljøet. Konseptet er grunnlagt ut fra dette og Greenseed Norge AS sine verdier og etisk retningslinjer. Fordi det har noe å si for morgendagen hva vi gjør i dag.

En viktig del av livet mitt er å gjøre en innsats for at mennesker, dyr eller naturen skal få en bedre hverdag og en bedre fremtid. LOCO er for meg en fantastisk måte å slå sammen alle disse faktorene på! Ved å endre måten vi spiser og ser på mat på, nemlig -å velge sunnhet for egen helse , velge bærekraftig for kloden og å velge kjærlighet for alle levende arter. LOCO skal bli en gamechanger! Og jeg er utrolig stolt av å være en del av denne reisen. Erik Musum– Co Founder i Loco

Pop-ups og investeringsmuligheter!

Vi holder jevnlige pop-ups frem til vi åpner den første fysiske butikken i Oslo. Følg oss på sosiale medier for å finne ut når det skjer noe nytt! Visste du at du også kan bli medier i selskapet som skal eie alle fremtidige Loco butikker? Finn mer informasjon om dette HER.

Du finner LOCO på instagram under @weare.loco, og på Facebook under: @wearelocos.

Share

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Innlegg kommentarer