Mindset på intervju

Da jeg ble spurt om tips til intervju var dette det første som kom til meg. Det er kanskje det enkleste (men også det vanskeligste for mange ) og det mest virkningsfulle. Det er rett og slett noe du burde være bevisst på før og under et intervju:

Hva du tenker om deg selv, vil smitte over på arbeidsgiver.

Hvis du ikke har troen på deg selv, vil du ikke klare å formidle til arbeidsgiver at du er den riktige kandidaten. Hvis du derimot har troen på deg selv og din kompetanse – vel, da vil du også klare å formidle dette til arbeidsgiver med overbevisning og han vil få den bekreftelsen han trenger for å ansatte deg.

Eksempler på tanker

Legg merke til hvordan du føler deg og hvordan kroppsholdningen din blir når du leser disse eksemplene:

  • Jeg er ikke bra nok
  • de har sikkert mange flere kvalifiserte søkere som er bedre enn meg
  • Jeg har for lite erfaring
  • Jeg kommer aldri til å få jobb
  • Jeg kan like gjerne gi opp med en gang

Hvordan føltes det?  Legg merke til forskjellen når du leser disse eksemplene:

  • Jeg kan ikke alt, men jeg er alltid åpen for å lære mer
  • Jeg tror jeg kan bidra med masse positivt i arbeidsmiljøet
  • Jeg elsker å være kreativ og løse problemer, denne jobben er perfekt for meg
  • Hvis arbeidsgiver ikke ansetter meg så går han glipp av en super ansatt
  • Jeg har masse relevant kompetanse. Dog mest uformell – men likevel like viktig, om ikke viktigere!

Hvordan opplevde du å kjenne deg når du leste de siste eksemplene? Det er nettopp den energien du bringer med deg inn på intervjuet og leverer til arbeidsgiver. Hvis du derimot velger å tro på de negative tankene. Da får han ikke lyst til å ansette deg.

Tipset mitt er banalt: Ha troen på deg selv!

Hvis hodet ditt er fylt med negative tanker om deg selv om din kompetanse. Gjør noe med det. De tankene er bare tanker. Det er ikke sannheter.  Du er bra nok! Uavhengig av om det finnes mange andre «bedre» kvalifiserte søkere – så er du også kvalifisert! Du ble jo kalt inn på intervju. Selvsagt kommer du til å få jobb. Å gi opp er ikke et reelt valg og du har mest sannsynlig erfaring, selv om du selv vurderer den som for dårlig. Men hvis du tror du ikke har nok erfaring, la oss se kjapt på hva kompetanse egentlig er.

Hva er kompetanse?

Kompetanse består hovedsakelig av tre elementer: 1. Kunnskap (Hva du vet), 2. Erfaring (Hva du har gjort – både formelt og uformelt) og 3. Ferdigheter (Hvor god du er på ulike arbeidsoppgaver (harde ferdigheter) eller hvilke personlige egenskaper du har (myke ferdigheter)).

Alle har kompetanse. Den er ulik fra person til person. Og den kan når som helst vokse og utvikle seg. Enten via utdanning, kurs, egenerfaring (bare ved å eksistere) eller arbeidserfaring. Tror du fortsatt at du ikke har nok erfaring? Nok kompetanse?

Hvorfor søkte du på jobben?

Mest sannsynlig søkte du på jobben fordi du på et eller annet nivå tenkte at den passet til deg og at du passet til jobben. Du tenkte kanskje at du hadde noe å bidra med, at du kunne vært flink i jobben og at den virket spennende. Kanskje tenkte du også at den ville være en fin byggestein for din karriere på lang sikt, og et fint sted å starte. Dette er deler av din motivasjon som lå bak det å søke på stillingen.  Det er denne troen vi må bygge videre på. Nå skal vi se nærmere på hvordan du kan få med deg troen på deg selv inn på intervju.

Å selge seg inn

Nå fikk kanskje mange en klump i magen. «Æsj, jeg orker ikke å selge meg på den måten, det er ikke meg.»

Du trenger ikke å selge deg selv.  Men du må vise arbeidsgiver at du har relevant kompetanse gjennom å gjøre deg, din erfaring, kunnskap og ferdigheter kjent. Hvis du ikke gjør det. Hvordan skal arbeidsgiver ellers kunne ta et valg?

Arbeidsgiver har lyst ut stillingen fordi han trenger kompetanse. En kompetanse du mest sannsynlig har og/eller kan tilegne deg på arbeidsplassen. Ta med deg troen på at du er god nok og at du kan bidra. Fortell om det!

Å tilby kompetansen sin er god service

La oss ta et eksempel fra varehandel. Se for deg at du jobber som selger i en skobutikk, og en kunde har akkurat valgt ut et par sko. Butikksjefen din maser om mersalg, men du synes det er ubehagelig. Kjenner du deg igjen? Hvis ja. Hvis du synes mersalg er ekkelt, handler det kun om ditt perspektiv på mersalg.

Sett deg selv i kundens sko (bokstavelig talt). Du har kjøpt et par dyre støvletter, og nå skal du rett hjem. Du vil at støvlettene skal vare lengst mulig men aner ikke hvordan du skal ta vare på de. Etter uker eller få måneder vil støvlettene allerede ha blitt betydelig slitt og det har kommet skader. De  tar inn vann og har fått riper. Du blir lei deg og tenker at det er dårlig kvalitet, men i realiteten handler det om at du ikke visste hvordan du skulle ta vare på støvlettene.

Hvis du som selger, ikke bruker din kompetanse for å forklare hvordan kundene kan behandle og pleie skoene sine med diverse produkter for å få de til å vare i årevis. Da yter du dårlig kundeservice. Det å holde tilbake informasjon er faktisk en ikke-service. Tenk litt på det.

Hva tenker du nå?

Hvis vi nå trekker en parallell tilbake til intervju situasjonen. Hva tenker du nå om å tro på deg selv og din kompetanse, og forklare arbeidsgiver hvorfor og hvordan du kan og vil bidra til å bruke din kompetanse slik at han og bedriften skal nå sine mål?

Er det like ekkelt å «selge seg selv» eller er det helt åpenbart at han trenger denne informasjonen for å kunne ta et best mulig valg når han ansetter?

På et vis er jo en jobbsøker nettopp en som selger kompetansen sin. Du har en kompetanse. Arbeidsgiver trenger en kompetanse. At du gjør han oppmerksom på den kompetansen du har er derfor bare en vinn/vinn for dere begge. Du gjør dere begge en tjeneste.

Husk at kompetanse er noe man bygger over tid, og det du ikke vet, kan eller er best på akkurat nå – det kan du lære deg over tid. Ha troen på deg selv, din kompetanse og din evne til å tilegne deg mer kompetanse. Arbeidsgiver har jo kalt inn nettopp deg på intervju fordi han fant deg interessant. Det betyr at han allerede tror du har relevant kompetanse. Det eneste du trenger å gjøre nå er å være enig i det. Beskriv hvordan du kan bruke din kompetanse til å hjelpe han, de nye kollegaene dine og bedriften å lykkes.

Lykke til på intervju! Dette får du til!

Share

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Innlegg kommentarer